نصر  وحدت

نصر وحدت

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی حقایق بدون سانسور فعالیت می کند.
نصر  وحدت

نصر وحدت

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی حقایق بدون سانسور فعالیت می کند.

#مزاری_دیواریست_برای_جدای_تشیع/هزاره



نگارنده>#Nasri10del
اگر محقق به انداره شما اقای علی دوست هزاره،سیاست بلد بود در این مدت بیست سه سال، از میان این همه بچه های لایق هزاره یک نفر دانشمند و اهل سیاست را به جامعه تقدیم می کرد . یک جوان هزاره را ازمیان جوانان هزاره استرالیا،امریکا، اروپا و یا جوانان نیرورمند داخل کشور انتخاب کرده تربیت می کرد. و به بهترین دانشگاه های اروپا و یا امریکا می فرستاد تا امروز فارغ شده؛ خدمتش به همه می رسید. با این کار خدمتی به بشر هزاره می کرد که تا حالا کسی نکرده است .اینطوری هم ان جوان بلندگوی محقق بود هم صدای ملت مظلوم هزاره. اقای محقق می خواهد، با زور بچه های خود را به مردمی قالب کند که سالها ستم کرده وناموسشان را دست چین کرده به حرمسرای شهوانی خود برده، تحمیل کند.پس قبول کنیم که وارثان مزاری از سیاست بوی نبرداند. تیکه کردن به محقق تکرار دوباره ی دهمزنگ هست.تکرار مظلومیت تبسم و تکرار خفه کردان صدای عدالت خواهان دهمزنگ و پای مال شدن خون شهدای دانای هست. اقای محقق!سیاستمدارن جهان هیچ وقت یک چهره شناخته شده را به مردم، جهت رهبری معرفی نمی کند.مردم با شناخت از گذشته او رای نمدهند.برای نگارنده،جای سوال هست که مشاوران اقای محقق،کیست؟ چرا بعد از حداقل چهل سال هنور یک سیاست همه شمول، مردمی خدا پسندانه را عملی نکرده است. چرا از نیروی های جوان،ورزیده؛ و تازه نفس استفاده نمی کند؟ایا منافع شخصی شما انقدر مهم هست که در چهل سال گذشته چهار نفر مفید؛وارد جامعه نتوانسته اید.

شاید برای خوانندگان عزیز این سوال خلق شود که چرا همیشه از مزاری و پیروانش انتقاد می کنم. خدمت ان دسته عزیزان عرض شود،امروزه هرچه می کشیم از نامدیریتی، مزاری و وارثین نا بکار ایشان هست. اگر اختلاف درون هزارگی هست،ثمره جنگ های مزاری در دوران جنگ های حزبی(وحدت اکبری و وحدت مزاری ) هست . اگر اختلاف بین قومی،سید و هزاره،هست؛نتیجه جنگ های کور و خود زنی مزاری در رقابت های درون حزبی(حرکت و وحدت)هست.دامنه جنگ بیست و سه سنبله و کشتار برادر برادر تا بلخاب و دره صوف،حتی زادگاه مزاری کشیده شد.جنگ بیست و سه سنبله چنان کینه بر سینه ی درد کشیده مردم تشیع گذاشت، که حتی برادر خونی از یک پدر و مادر برادر خود را که هر کدام عضو یک حزب هزارگی وحدت و یا حرکت بودن،نابود کرد. برادر در کمین برادر خود بود که کی به صحرا برای جمع اوری سوخت و یا علوفه می رود . انوقت؛با یک دوست هم حزبی خود شرط می بست که هر کدام با اولین مرمی برادرش را از پای در اورد، جایزه می دهند. خوانندگان عزیز برای درک واقعیت ها از مردم مناطق هزاره نشین یاد شده تحقیق کند.

اگر ختلاف بین تاجیک و هزاره ،پشتون با هزاره،ازبیگ با هزاره هست،همه برمی گردد به مدیریت دو سال و هشت ماه رهبری مزاری و معاونیتی محقق و خلیلی و دیگر نواسه های سید و هزاره حزب وحدت.
اگر امروز تشیع /هزاره نمی تواند درون خودشان،متحد شوند، فقط بخاطره این هست که در دهه هفتاد ماندن. در ان زمان حقشان,بستگانشان و اقتدارشان توسط مزاری و نواسه هایش نابود؛شد. نگارنده باور دارد،مزاری و نواسه هایش دیواری کاغذی هست که مانع متحد شدن اقوام هست.

توضیح در مورد تصویر ذیل؛این تصویری از یکی از باشندگان والسوالی ورس ولایت بامیان هست. ورس زادگاه بزرگترین شخصیت های جهان تشیع در افغانستان هست که برای نمونه می توان به عبدالحسین عاقلی و مدد پدر مزاری و فکر می کنم شیخ فصیحی می باش. این منطقه نامی امروز در طرح نابودی ارگ نشیان قرار گرفته و با هدایای ایران،به مواد مخدر گرفتار شده است. زنان ورسی بیشتر از مردان در دام مواد مخدر هست .

زادگاه پدر مزاری در سایه مواد مخدر

نگرانی از افزایش شمار زنان معتاد در بامیان

نگارنده: انور سعادتیار

مـسئولان در اداره امـور زنان بامـیان از افزایش شمار زنان معـتاد به مـواد مخدر در ولسـوالی ورس این ولایـت ابـراز نگرانی می کنند. آنان می گـویند که 95 درصـد باشـندگان روستاهای شـیوقل، پژندر، زیرکـوه لیگان و سرسنگ این ولسوالی به مواد مخدر از جمله تریاک معتاد اند. 
بامیان از ولایاتی است که کاشـت مـواد مخدر در آن، سال ها پیش به صفر رسـیده بود. با این وجـود، پیشتر گزارش هایی در رسانه ها منتشر گـردید که خبر از استفاده از مواد مخدر در این ولایت می دادند. همچنان برخی از رسانه ها، بارها گــزارش داده اند که بامـیان به دلـیل برخــوداری از امنیت، به مـسیر مطمئنی برای قاچـاق مـواد مـخدر تبدیل شده است.
به نظر می رسد که هـمین دلـیل باعث شـده است تا شمار معتادان به مواد مخدر در بامـیان رو به افـزایش نـهد. آمـار رسمی ادارات حکومتی در بامیان نیـز چـنین چیزی را تایید می کنند. این آمار نشـان می دهـد که شمار زیادی از این افراد را زنان تشکیل می دهند.
هواگل رضـایی، مدیر اجتماعی اداره امور زنان بامیان گفت که در بیشتر روستاهای ولسوالی ورس، زنان از تریاک برای درمــان سـردردی، سـینه‌بغل، کـمردردی و سـرماخوردگی استفاده می‌کنند که باعـث اعـتیاد آنان به این مـواد مخـدر می‌شود.
اعتیاد زنان به مواد مخدر در ولسوالی ورس، نگرانی فعالان مدنی را هم برانگخیته است. به گفته آنان، اکثر زنانی که مواد مخدر مصرف می کنند، توسط شوهران خود به این مواد معتاد شده¬اند. 
امیـن دانـشیار، یکی از این فـعالان مدنی می گوید که یک بیمــارستان ۲۰ بسـتر برای درمـان مــعتادان در ولسوالی ورس وجـود دارد؛ اما پزشک زن ندارد تا زنان معتاد را درمان کند. آقای دانـشیار افزود که در ولسوالی ورس، بیش از ۱۷۰۰ نفر به مـواد مخدر معتاداند که ۲۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.
از طرف دیگر مسئولان در اداره مبارزه با مواد مخدر در بامیان اعلام کرده اند که دو تیـم سـروی کـننده برای شناسایی معتادان به این ولایت آمده‌اند. به گفته آنان؛ این اداره برای درمـان مـعتادان در بامـیان، به وزارت مبارزه با مواد مخـدر پیـشنهاد کرده است تا شفاخانه 100 بستری را در این ولایت بسازد. 
آقاحسـین نظری نیکـپی، رئیس اداره مـبارزه با مـواد مخدر در بامیـان با تاکـید براینـکه مواد مخدر در این ولایــت تـولید نمی شـود، تایید کـرد که شـماری از قاچاقبران از ولایات هـمجوار دایکندی و غزنی، موادر مخدر را به این ولایت قاچاق می کنند. 
آقـای نیکپی اضـافه کرد که در سال های اخیر، بیش از 50 هزار معتاد به مواد مخدر در بامیان شناسایی شده اند. 
این درحالیسـت که چندی پیش شماری از رسانه ها گزارش دادند که تعداد زیادی از معـتادان از سـایر ولایات به بامیان منتقل شده اند، موضوعی که نگـرانی ها و انـتقادات گروه- های مخـتلفی را به دنـبال داشـت. بربنـیاد این گـزارش ها، انتقال معتادان به بامـیان برای شـایع سازی بیشتر اعتیاد در میان مردم و رونق کار قاچـاقبران مـواد مخـدر خوانده شده است.
در حال حاضـر فـقط دو شفاخانه 50 و 20 بستر ترک اعتیاد که از امکانات و تجهـیزات لازم برای درمـان مـعتادان هم برخودار نیـستند، در بامیان فـعالیت دارند. هـمین امـر باعث شـده است تا معـتادانی که به این شـفاخانه ها مـراجعه می کنند، بدرستی درمان نگردند. 
مقامات در بامیان بارها در گـفتگو با رسـانه ها گـفته اند که این دو شـفاخانه به هـیچ وجـه برای درمان شمار روزافزون معـتادان در این ولایـت کافی نیـست. آنان هـرچند تا کنون بارهـا خواستار افـزایش تـعداد مـراکز و شـفاخانه های ترک اعتیاد در این ولایـت شـده اند، اما تا کـنون اقدامی از سوی حکومت مـرکزی بـخصوص وزارت مبارزه با مـواد مـخدر، صورت نگرفته است.

مزاری رهبر شورشی


دو نمونه از قتل های مزاری که بی پاسخ مانده است .



۱. مزاری پیش از رهبرش شدن،توسط خامنه ای،سه هزار شیعه مخالف ولایت فقیه را در دهه هفتاد در هزاره جات قتل عام کرد،چرا ؟

۲. شش ماه پیش از مرگش،فرمانی صادر کرد،که حداقل،ده هزار و حداکثر سی هزار نفر از مردم شیعه در بیست سه سنبله قتل عام گردیدند،چرا؟


منابع: کتاب خاطرات ایت الله منتظر کشتار شیعیان در زمان رهبری مزاری،سازمان نصر افغانی. 


محمد اکبری،رهبر حزب وحدت،جنگ بیست سه سنبله یک کودتا علیه تشیع ۱۳۷۳

دکتران بدون مرز و صلیب سرخ جهانی،کشتار مردم غیر نظامی ۱۳۷۳


منابع ی دیگر هم هست و سوالاتی دیگر . فقط به این دو غیر تعصبی پاسخ دهید. 


چرا؟

شکست دیگر برای رهروان بابه مزاری


زنده باد بابا #غنی خوب سیاست بلد هست.

اول،هزاره ی پیرو مزاری را با واژه فریبنده ی قهرمان وحدت ملی،به مزاری رای و بعد برق و حالا نمایندگان آنها را گرفتی. به این می گویم سیاست پنهان . پیروان بابه مزاری خوشحال و سر مست که مزاری را رهبر وحدت ملی لقب داده است .

 چی سیاستی! چه سیاستی!البته آقایان،آصف آشنا،بهزاد تاجیک،  دو فرزند محقق ولد خرکار و  آن دوتای دیگر در شکست خود،کم به خودشان خدمت نکردن. باور کنید،بنده با حساب اصلی خود ساعت ها با آصف آشنا مناظره کردم .

#Nasri10del

هشدار دادم که آقای آشنا  شما تحت حمایت اشرف غنی و حامیان او در پارلمان،جایگاه دارید،چرا علیه اشرف غنی،پرخاشگری می کنید.چرا توی که تازه به دوران رسیدی،مثل کودکی که تازه راه رفتن یاد گرفته ادعا مناظره با غنی و تهدید های تروریست بودن غیره می کنید .

هشدار دادم،پشتون های ارگ نشیان،زخم خوردی مزاری هستند آنها خاصیت مار و شتر را با هم یکجا دارند،اگر از کسی  زخم بخورد نسل در نسل در کمین انتقام گیری هستند . بعد تو" زیر بینی اشرف غنی از رهبر فروپاشی قومی،عبدالعلی مزاری تعریف و تمجید می کنی ! همه می دانیم اشرف غنی استاد تقلب و نامردی هست،پس تا جان نگرفتی و جا پای قوی نکردید،نباید شاخ شوید. 


هنوزم دیر نیست،به بازندگان انتخابات پارلمان،نواسه های مزاری که با نوک پا روی زمین راه می رود،پشنهاد می کنم،بروید،سیاست را در مرتضوی و بشر دوست،بیاموزید . هر چند تاریخ ثابت کرده،نه،مزاری نه،پیروانش اهل سیاست نیستند. چند روز هیاهو و غوغا می کند،بعدش یادشان می رود،چه قولی به مردم و چه هدفی پیش رو داشتند . نمونه اش،بهزادِ تاجیک هست،نه حساب های ملی که از چهار گوشه و کنار کشور به حسابش واریز شد،پس داد.نه،قاتل  شهدای دانایی/دهمزنگ معرفی شد،نه،یک متر لین برق کشیده شد. با نام گذاری چوک دهمزنگ به اسم چوک دانای،خودش را خلاص و ملت را رها کرد.


بازم می گویم،ای نواسه های مزاری،راه مزاری به چهار آسیاب ختم می شود.دنبال مزاری رفتن،برگشت به دوران عبدالرحمان خان است.

بیاید و به جامعه ّبگردید،اجازه دهید،آنهای که مزاری را مزاری ساختن،سیاست کنند. بار بار گفتم در وجود نواسه های بابه  مزاری سیاست راه نیافته است‌. در این چهل سال و حداقل بیست سه سال بعد از مرگ بابه مزاری دیدم هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

از این به بعدم هم کاری از شما ساخته نیست .فقط با مخالفان با تعصب بی حاصلتان مانع اتحاد تشیع می شوید.  مثل الان،یک گروه گفتند به بشر دوست رای ندهید. گروه دیگر مانع رای دادن به بهزاد تاجیک و بچه های محقق شدند،رای ها پراکنده شد . هیچ کسی که سر او به تن اش بیارزد وارد پارلمان نشد .

چرا ؟ چون،مشکوک بودن،به همه یکی از ارث های بابه مزاری هست.

قتل عام سادات در یکه ولنگ


به مناسبت  سالگرد قتل عام مردم یکاولنگ توسط گروه طالبان و عوامل داخلی

 یاد داشتهای زنده یاد پروفیسور دکتور سید امیرشاه "حسن یار" 

---- دوازده سال پس از قتل عام یکه ولنگ ----
۶ جدی ۱۳۹۲
۲۷ دسامبر ۲۰۱۳
پوهاند دکتور سید امیرشاه "حسن یار"
مقدمه:
این روزها مصادف با قتل عام یکه ولنگ است. یادی از این افرادی که قربانی حفظ قدرت یا رسیدن به قدرت شده اند بنمایم. تا مبادا فراموش کنیم که طبیعت قدرت طلبی بنام " امارت اسلامی افغانستان" با کشتن حدود صد تا سه صد انسان بی گناه قابل توجیه نیست. (نیوز انترنشنل ۲۹ مارچ ۲۰۰۱). 
من بر سر آنم که علت این جنایات هولناک را که همانا "عدم رعایت حقوق بشر" است نشان دهم و بگویم که چگونه این بی اعتنایی به حقوق بشر در جامعه جای گرفت است. 
ذکر این فاجعه این است که هرگز جنایات چنین هولناک در جامعه ما تکرار نگردد که جمعی ندانسته یا دانسته از روی نقشه آلت دست گردند و افراد بی گناهی روستایی را زنده زنده تیر باران نمایند. 
باوجودیکه این جنایات توسط طالبان و گروپ هایکه زمینه آنرا فراهم کرده بودند، صورت گرفته اما در آن حلقه های گمشده بسیاری وجود دارد. 
عجب تر آنکه از تاریخ انجام این جنایات هیچ یک از رسانه ها یا کمیسیون مستقل (۶) حقوق بشر افغانستان از آن یاد نکرده و نمی کنند. تا مرتکبین این جنایات اظهار شرم و ندامت نمایند. 
این یک معما است که ما از کشتار بعضی اشخاص یادبود میگیریم تا مبادا این کشتار از اذهان عمومی مهو گردد ولی هرگز ندیده ام که هیچ فرد یا گروهی یادبود قربانیان "کوت سادات" را برپا کرده باشد و خواسته باشد که این جنایات هولناک را در اذهان نه تنها افغانها بلکه جهانیان زنده نگهدارد.

جنگ بر سر قدرت:
در پنج دهه اخیر شاهد و شواهد بسیاری میتوان یافت که اصولا زمانیکه پای قدرت یا حفظ آن پیش می آید، حاکمان شرع و عرف، نهایت سؤ استفاده از این بی اعتنایی ما نسبت به حقوق دیگران کرده اند، تمام مخالفین خودرا نه تنها از میدان خارج کرده اند بلکه در بسیاری از موارد آنها را به نابودی کشانیده اند که به عنوان نمونه عینی به سه نمونه آنها که در طول عمر ما اتفاق افتاده است اشاره می کنیم: یکی پائین کشیدن ظاهرشاه از تخت سلطنتی توسط داوود خان، دیگری کشتن داوودخان توسط نور محمد ترکی، و سومی کشتن نورمحمد ترکی توسط حفیظ الله امین. تنها شادروان پروفیسور برهان الدین ربانی بود که به شیوه دموکراتیک سمت رسمی خود را به حامد کرزی سپرد. 
اما قتل عام "کوت سادات" داستان دیگری دارد. چنانچه در بیانیه مطبوعاتی کمیساری حقوق بشر ملل متحد به تاریخ ۱۷ دلو ۱۳۷۹ (مطابق ۷ فبروری ۲۰۰۱) آمده است : مردمان ملکی در منازعات مسلحانه شرکت نداشته و در قریه های خود باقی مانده بودند. (ایمیل ۷فبروری ۲۰۰۱) .

کوت سادات:
ولسوالی یکه ولنگ (Yaka Olung) از چهار کوت تشکیل شده است که آنها عبارتند از : کوت سادات (۲۰۰ خانه زمین) کوت آنده و رستم (۲۰۰ خانه زمین) کوت تکانه (۲۴۰ خانه زمین) و کوت قوم آبه (۱۶۰ خانه زمین). بنا برین یکه ولنگ دارای ۸۰۰ خانه زمین است. یک خانه زمین معادل پنجاه جریب است. پس یکه ولنگ دارای چهل هزار جریب زمن صالح زراعتی میباشد.  
پس از تصرف هزاره جات در دسامبر ۱۹۹۸ تسط طالبان، بزرگترین پایگاه نظامی طالبان در نَیَک٘ (Nayak) مرکز ولسوای یکه ولنگ قرار داشت. من آخرین بار در سنبله ۱۳۸۷ (۱۹۹۹) از مقر اکسفام در نَیَک٘ دیدن کردم. من از سال۱۳۷۶ الی ۱۳۷۸ مدیر منطقه یی اکسفام در هزاره جات بودم. در آن سال غلام محمد خان هوتک، آمر نظامی، سید غلام حسین معروف به صوفی گردیزی، معاون، دو نفر به نامهای مومن خان و صدیق فایق مسئولین خاد بودند. قومندانان نظامی و امنیه و عساکر همه از طالبان محلی بودند و کدام سرباز طالب در آن پایگاه وجود نداشت. حجت الاسلام محمد اکبری توسط فرمان نا نوشته ای حیثیت رئیس تنظیمیه طالبان را داشت. غلام محمد خان هوتک نیز ر رفت و آمد میان میدان و یکه ولنگ بود من گاهگاهی احمد حسین سنگردوست را باذل و عبدالرحمن خان سرخ و عبدلرحمن سرخ آبادی را با وی میدیدم.
 
کشتارها:
کشتارها بیشتر در "تگاب سید" کوت سادات انجام شده است. قریه جات که شاهد بیشترین کشتارها بودند عبارتند از: آخوندان، رشک، کته خانه، خم مستانه، نَیَک٘، قلعه شاه طغو، بید مسکین، قلعه عصا خان، گومبزی، بازار و ...
اسناد زیادی در مورد قتل عام یکه ولنگ وجود دارد که در این نوشته فقط و فقط چند سند به مصداق " مشت نمونه خروار" آورده میشود. 
دیده بان حقوق بشر (Human Rights Watch)  در گزارش مفصلی در راپور شماره (۷) زیر عنوان "قتل عام هزاره های افغانستان" گزارش داده است: کشتار جمعی در یکه ولنگ به تاریخ ۶ جنوری ۲۰۰۱ آغاز و به مدت چهار روز ادامه داشته است. در ضمیمه الف این راپور نام ۱۲۴ نفر از کشته شدگان با مشخصات، اسم، نام پدر و قریه ذکر گردیده است.
در صفحه سوم این گزارش آمده است: به تاریخ ۱۹ جنوری ۲۰۰۱  کوف عنان سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد بیانیه را صادر کرد که در آن آمده است: بر اساس گزارشهای ثقه کشتار مردم ملکی یکه ولنگ عمدی بوده است. 
در صفحه پنجم این گزارش آمده است: بعد از تصرف هزاره جات توسط طالبان در سال ۱۹۹۸ طالبان قوای غیر محلی خود را از ولسوالی های هزاره جات اخراج و کنترول مقرری های آن ولسوالی ها را به اکبری واگذار کرد. 
درصفحه یازدهم این گزارش آمده است: قوماندانان حاضر در این کشتارها عبارت بودند از : ملا شهزاد، قاری احمدالله غزنی وزیر امنیت طالبان، ملا عبدالستار قومندان نظامی منطقکی هزاره جات، ملا عبدالله "سرحدی"، ملا عبدالسلام "راکتی" قبلا قومندان اتحاد اسلامی افغانستان. 
ن- RCO - Hazarajat در تاریخ ۲۴ جدی ۱۳۹۷ (مطابق۱۵ جنوری ۲۰۰۱) در گزارشی زیر عنوان " خلاصه حوادث ولسوالی یکه ولنگ بعد از تصرف دوباره توسط طالبان "  نوشت:  قوای مهاجم طالبان بعد از تصرف مرکز یکه ولنگ (نَیَک٘) تفتیش خانه به خانه را انجام دادند. تمام افراد ذکور به گروپهای سنی را از خانه بیرون کرده و به گروپهای سه تا چهار نفری به گلوله بستند" 
کیت کلارک (Kate Clark) خبرنگر جهانی بی بی سی " خداحافظ افغانستان" در تاریخ ۷ اگست ۲۰۰۲ (APO 8/18/2002) زیرعنوان "جنایات طالبان" نوشت: آنها(طالبان) اورا ( حاجی اسماعیل) به شمول چندین نفر به ضرب گلوله کشتند، سپس اجساد آنها را مانند کنده های چوب سوخت یکی را بالای دیگر بالای برف انبار کردند. 
پر ادامه این گزارش آمده است: "مردانی که آن همه جنایات جنگی را انجام داده اندهنوز زنده و آزاد هستند"
کمیسیون حقوق بشر:
بعضی اوقات حکومت ها سازمانهای حقوق بشر تآسیس میکنند تا نمایش دهند که در موازین دموکراتیک هستند و از آن به عنوان وسیله ای برای جلب امدادهای خارجی استفاده کرده اند ویا برای تهدید رقبایشان. 
انتصاب رئیس و کمیشنری های کمیسیون مستقل (؟) حقوق بشر افغانستان از سوی ریاست جمهوری خود بخود استقلالیتش را ازدست میدهد، و از بسیاری موارد نقص حقوق بشر که به مقامهای بلند پایه دولتی مربوط می شود، چشم پوشی می کند. آقایان نادر نادری و فهیم حکیم نشان میدهند که حتی ناقصان حقوق بشر دولتی در حذف ویا انتصاب کمیشنر ها دست دارند. 
درخواست:
من احترامانه از پریزیدنت حامدکرزی رئیس دولت اسلامی افغانستان درخواست می نمایم تا "نسل کشی کوت سادات" یکه ولنگ را به رسمیت بشناسد. 
ما معتقد هستیم که نسل کشی یکه ولنگ نه تنها انکار نه شود بلکه به رسمیت شناخته شود. زیرا ما معتقدیم انکار نسل کشی زمینه را برای نسل کشی های جدید فراهم میکند.
-پایان-