نصر  وحدت

نصر وحدت

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی حقایق بدون سانسور فعالیت می کند.
نصر  وحدت

نصر وحدت

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی حقایق بدون سانسور فعالیت می کند.

زادگاه پدر مزاری در سایه مواد مخدر

نگرانی از افزایش شمار زنان معتاد در بامیان

نگارنده: انور سعادتیار

مـسئولان در اداره امـور زنان بامـیان از افزایش شمار زنان معـتاد به مـواد مخدر در ولسـوالی ورس این ولایـت ابـراز نگرانی می کنند. آنان می گـویند که 95 درصـد باشـندگان روستاهای شـیوقل، پژندر، زیرکـوه لیگان و سرسنگ این ولسوالی به مواد مخدر از جمله تریاک معتاد اند. 
بامیان از ولایاتی است که کاشـت مـواد مخدر در آن، سال ها پیش به صفر رسـیده بود. با این وجـود، پیشتر گزارش هایی در رسانه ها منتشر گـردید که خبر از استفاده از مواد مخدر در این ولایت می دادند. همچنان برخی از رسانه ها، بارها گــزارش داده اند که بامـیان به دلـیل برخــوداری از امنیت، به مـسیر مطمئنی برای قاچـاق مـواد مـخدر تبدیل شده است.
به نظر می رسد که هـمین دلـیل باعث شـده است تا شمار معتادان به مواد مخدر در بامـیان رو به افـزایش نـهد. آمـار رسمی ادارات حکومتی در بامیان نیـز چـنین چیزی را تایید می کنند. این آمار نشـان می دهـد که شمار زیادی از این افراد را زنان تشکیل می دهند.
هواگل رضـایی، مدیر اجتماعی اداره امور زنان بامیان گفت که در بیشتر روستاهای ولسوالی ورس، زنان از تریاک برای درمــان سـردردی، سـینه‌بغل، کـمردردی و سـرماخوردگی استفاده می‌کنند که باعـث اعـتیاد آنان به این مـواد مخـدر می‌شود.
اعتیاد زنان به مواد مخدر در ولسوالی ورس، نگرانی فعالان مدنی را هم برانگخیته است. به گفته آنان، اکثر زنانی که مواد مخدر مصرف می کنند، توسط شوهران خود به این مواد معتاد شده¬اند. 
امیـن دانـشیار، یکی از این فـعالان مدنی می گوید که یک بیمــارستان ۲۰ بسـتر برای درمـان مــعتادان در ولسوالی ورس وجـود دارد؛ اما پزشک زن ندارد تا زنان معتاد را درمان کند. آقای دانـشیار افزود که در ولسوالی ورس، بیش از ۱۷۰۰ نفر به مـواد مخدر معتاداند که ۲۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.
از طرف دیگر مسئولان در اداره مبارزه با مواد مخدر در بامیان اعلام کرده اند که دو تیـم سـروی کـننده برای شناسایی معتادان به این ولایت آمده‌اند. به گفته آنان؛ این اداره برای درمـان مـعتادان در بامـیان، به وزارت مبارزه با مواد مخـدر پیـشنهاد کرده است تا شفاخانه 100 بستری را در این ولایت بسازد. 
آقاحسـین نظری نیکـپی، رئیس اداره مـبارزه با مـواد مخدر در بامیـان با تاکـید براینـکه مواد مخدر در این ولایــت تـولید نمی شـود، تایید کـرد که شـماری از قاچاقبران از ولایات هـمجوار دایکندی و غزنی، موادر مخدر را به این ولایت قاچاق می کنند. 
آقـای نیکپی اضـافه کرد که در سال های اخیر، بیش از 50 هزار معتاد به مواد مخدر در بامیان شناسایی شده اند. 
این درحالیسـت که چندی پیش شماری از رسانه ها گزارش دادند که تعداد زیادی از معـتادان از سـایر ولایات به بامیان منتقل شده اند، موضوعی که نگـرانی ها و انـتقادات گروه- های مخـتلفی را به دنـبال داشـت. بربنـیاد این گـزارش ها، انتقال معتادان به بامـیان برای شـایع سازی بیشتر اعتیاد در میان مردم و رونق کار قاچـاقبران مـواد مخـدر خوانده شده است.
در حال حاضـر فـقط دو شفاخانه 50 و 20 بستر ترک اعتیاد که از امکانات و تجهـیزات لازم برای درمـان مـعتادان هم برخودار نیـستند، در بامیان فـعالیت دارند. هـمین امـر باعث شـده است تا معـتادانی که به این شـفاخانه ها مـراجعه می کنند، بدرستی درمان نگردند. 
مقامات در بامیان بارها در گـفتگو با رسـانه ها گـفته اند که این دو شـفاخانه به هـیچ وجـه برای درمان شمار روزافزون معـتادان در این ولایـت کافی نیـست. آنان هـرچند تا کنون بارهـا خواستار افـزایش تـعداد مـراکز و شـفاخانه های ترک اعتیاد در این ولایـت شـده اند، اما تا کـنون اقدامی از سوی حکومت مـرکزی بـخصوص وزارت مبارزه با مـواد مـخدر، صورت نگرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد